Strach przed delegowaniem zadań – dlaczego nie ufamy wirtualnym asystentkom?

Zdalna Asystentka The assist

Trend oddelegowania części zadań wirtualnym asystentkom trafił do Polski ze Stanów Zjednoczonych. Zawód ten jest bardzo popularny i darzony zaufaniem przez przedsiębiorców po drugiej stronie oceanu. W Polsce jest to jeszcze dość nowa profesja, jednak zainteresowanie tym modelem współpracy wzrasta z roku na rok. Dlaczego część z nas wciąż nie ufa wirtualnym asystentkom?

Kim jest wirtualna asystentka?

Zawód wirtualnej asystentki (w zawodzie tym zdecydowanie przeważają kobiety) stał się popularny w Polsce kilka lat temu. Ich praca polega głównie na obsłudze klienta i zadaniach administracyjnych, jednak nie jest do nich ograniczona. Główna różnica między asystentką biurową a wirtualną jest taka, że te drugie pracują zdalnie i kontaktują się z pracodawcą telefonicznie lub on-line.

Więcej na ten pracy Wirtualnej Asystentki dowiesz się w artykule: Kim są wirtualne asystentki i co robią?

Dlaczego Polacy nie ufają wirtualnym asystentkom?

Korzystanie z usług wirtualnych asystentek jest bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy Australii. Dlaczego Polacy im nie ufają w takim stopniu jak ufają im inne narody?

Brak zaufania do wirtualnych asystentek może być wynikiem tego, że polskie przedsiębiorstwa, w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, pod względem wykorzystania internetu w pracy do niedawna znajdowały się na dalszej pozycji. Można tutaj zauważyć pewną zależność – w tych firmach, gdzie dostęp do internetu był największy (Finlandia, Francja, Belgia, Dania, Holandia), wirtualne asystentki i ogólnie praca zdalna były bardziej popularne.

Zaufanie biznesowe jest bardzo ważne. My, Polacy, jesteśmy bardzo nieufni nie tylko w kontaktach biznesowych, ale także w kontaktach z innymi ludźmi. Badanie jednego z polskich psychologów Janusza Czaplińskiego wykazało, że tylko 14% badanych ufa w dobre intencje innych ludzi. 

Zaufanie społeczne przekłada się również na kontakty biznesowe. W badaniu przeprowadzonym przez zespół naukowców pod kierunkiem prof. Jana Fazlagicia z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu aż 47% polskich przedsiębiorców zrezygnowało z części umów z powodu braku zaufania do potencjalnych kontrahentów. Z czego wynika brak zaufania? 

Powodem nieufności do wirtualnych asystentek z perspektywy pracodawcy może być wzrost obawy o bezpieczeństwo danych np. informacji dotyczących strategii marketingowej firmy, umów handlowych, danych osobowych klientów firmy czy badań rynku. Wirtualne asystentki nie są stałymi pracownikami jednej firmy, a czasami do takich danych mają dostęp. Takie informacje są bardzo ważne dla firmy i przekazane w niewłaściwe ręce mogłyby zaszkodzić przedsiębiorstwu.

Brak zaufania może wynikać także z ograniczenia bezpośredniej kontroli nad pracownikiem i zmniejszenie poczucia identyfikacji pracownika z firmą – wirtualne managerki często pracują dla wielu firm, a część przedsiębiorców woli jednak znać pracownika osobiście i utrzymywać z nim tradycyjny kontakt. Czy są to jednak wystarczające powody, by rezygnować z ich usług? 

Zdalna Asystentka The assist

Przyszłość wirtualnych asystentek

Internet wywiera coraz większy wpływ na sfery życia i działalność biznesową. Mimo braku zaufania do wirtualnych asystentek wśród Polaków tradycyjnie pojmowane stacjonarne miejsce pracy, w którym pracownik często spędzał większość swojego zawodowego życia, odchodzi powoli w zapomnienie. Coraz częściej pracownicy muszą zmieniać miejsce pracy (inne biuro, inne miasto, a nawet inny kraj). Dzięki dyspozycyjności wirtualnych asystentek zapotrzebowanie na nie będzie się zwiększało w przyszłości wraz z rozwojem technologii i komunikacji online. 

Prywatna asystentka koncentruje się na rezultatach pracy – przedsiębiorstwa się rozrastają i często potrzebują konkretnych usług i osób wyspecjalizowanych w konkretnej dziedzinie.  Zajmie się czasochłonnymi zleceniami, które pomogą przedsiębiorcy zyskać to co dla niego najcenniejsze – czas.

Pandemia pokazała nam, że bardzo łatwo komunikować się z pracownikami za pomocą różnych aplikacji internetowych (Skype czy Zoom). Zawód wirtualnej asystentki wiąże się z większą dyspozycyjnością i mobilnością, a takiej wygodnej formy współpracy coraz bardziej będą przedsiębiorcy potrzebowali. Coraz częściej rozwijają swoje firmy w sieci i coraz chętniej wykorzystują elastyczny i tańszy model współpracy. Dodatkowo, korzystając z usług wirtualnych asystentek pracodawca nie musi martwić się o ubezpieczenie, miejsce pracy, pensję czy inne benefity pracownicze.

Bibliografia:
Zalega, T. (2008b) Gospodarstwa domowe o niepewnych dochodach a teorie konsumpcji. Ekonomista, nr 6.
Zalega, T. Praca zdalna – obraz przemian w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5 gwiazdek!

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić wpis!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Wiktoria Pawlak Wirtualna Asystentka

Cześć, jestem Wiktoria, założycielka The assist.
Efektem mojego ponad 10-letniego doświadczenia we wspieraniu biznesów i przedsiębiorców jest zespół wirtualnych asystentek i wirtualnych managerów, który pomaga osobom prywatnym, startupom, małym i średnim firmom oraz przedsiębiorcom.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

18 + osiem =